Audiolingual method for training listening skills in the English language with A1-level students

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.69639/arandu.v11i2.309

Palabras clave:

audio-lingual method, listening skills, listening competence, military education, pedagogical intervention

Resumen

At the ESFORSE Soldiers School in Ambato, addressing the issue of English language learning is quite difficult due to the different levels of language proficiency among cadets and the special requirements of the military context. Therefore, a study was conducted to examine the effectiveness of the audiolingual method for the development of listening skills in A1-level students. This methodological framework was subjected to a quasi-experimental design using pre-and post-tests. It involved 30 students chosen through non-probabilistic convenience sampling methods; therefore, both qualitative and quantitative techniques were used for evaluation. The results indicated a statistically significant improvement in listening proficiency with a post-intervention assessment mean of 26,37 compared to 17,53 in the pretest and a Cohen effect size of 9,80 signifying a high pedagogical impact. Despite validating the effectiveness of the method in a military context, the study revealed methodological limitations that must be overcome to improve the validity of the conclusions. The findings suggest the integration of the audiolingual method into military curricula while refinements to the methodological design are needed for future research.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Arotaype, V. (2024). Relación entre la motivación y el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de cuarto de secundaria de una institución educativa pública peruana (2024). [Tesis de Maestría, Newman Escuela de Posgrado], Repositario Institucional epnewman.

https://repositorio.epnewman.edu.pe/handle/20.500.12892/1182

Baute, J., Bayona, J., y Torres, L. (2022). Publicación: Google Sites y aprendizaje basado en secuencias: Una estrategia para el desarrollo de competencias comunicativas del habla y escucha del idioma inglés en estudiantes de educación básica de la Institución Educativa Sor Matilde Sastoque del mun. [Tesis de Maestría, Universidad de Cartagena], Repositorio Institucional unicartagena.

https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/64f9182a-8124-47a9-b547-fd646cbe284f

De la Torre, A. (2020). Innovaciones metodológicas en clase de ELE para el trabajo de las macrodestrezas. Revista Internacional De Apoyo a La inclusión, Logopedia, Sociedad Y Multiculturalidad, 6(3), 42-61. https://doi.org/10.17561/riai.v6.n3.4

Lopez, A. (2023). Estrategias didácticas para mejorar la comprensión auditiva en estudiantes del idioma inglés. [Tesis de Grado, Pontificia Universidad Católica del Perú], Repositorio Institucional pucp.

https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/26711

Mesa, F. (2023). Aplicación del método comunicativo para la adquisición de un segundo idioma: hacia un aprendizaje activo a través del aprendizaje basado en proyectos. En M. Valero, Innovación en la enseñanza de lenguas: mejoras docentes para aprendizaje del siglo XXI (pp. 46-61). Dykinson.

https://books.google.com.ec/books?hl=es&lr=&id=lNXwEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA46&dq=Definicion+del+metodo+audiolinguistico&ots=ELiy6mrbrm&sig=0v_L4eN1MhKwo3XDfogWr-xvHBQ&redir_esc=y#v=onepage&q=Definicion%20del%20metodo%20audiolinguistico&f=false

Quevedo, S., Días, M., & La Rosa, Ó. (2021). Método auditivo visual para el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de turismo. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 10(1), 93-120. https://doi.org/10.17993/3ctic.2021.101.93-120

Richards, J., y Renandya, W. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of. Cambridge university press.

Ríos, A., Homero, C., Novikova, O., Zapata, C., & Castaño, N. (2024). Aprendizaje compartido: enfoque didáctico basado en entornos sociotécnicos colaborativos para la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 15(31), e2844. https://doi.org/10.22430/21457778.2844

Descargas

Publicado

2024-10-17

Cómo citar

Viera Flores, W. S., Ocaña Hernández, W. T., Campoverde López, J. S., & Bonilla Tenesaca, J. R. (2024). Audiolingual method for training listening skills in the English language with A1-level students. Arandu UTIC, 11(2), 774–783. https://doi.org/10.69639/arandu.v11i2.309

Número

Sección

Ciencias de la Educación

Artículos más leídos del mismo autor/a